Nagyméretű objektumok 3D szkennelése - I. rész
2024-05-08
Nagyméretű alkatrészek, szerelvények 3D szkennelése FARO Focus Premium 3D lézerszkennerrel
A nagyméretű alkatrészek és szerelvények 3D lézerszkennelése során előfordul, hogy egy mérési feladathoz sokkal pontosabb berendezést választanak, mint ami éppen elegendő lenne a feladat elvégzéséhez. Előfordul, hogy a precíziós mérés miatt a mérési feladattal sokkal több időt töltenek el, miközben azt egy alacsonyabb, de teljesen elfogadható pontosságú berendezéssel gyorsabban is el lehetne volna végezni. Ebben a blogcikkünkben azt a kérdés járjuk körül: Hogyan használható a FARO Focus Premium 3D szkenner az ipari méréstechnika világában?
Fókuszban a nagyméretű alkatrészek, szerelvények 3D szkennelése
Az egyre növekvő gazdasági versenyben az "elég jó az elég jó" koncepció gyorsan teret nyer, mivel a gyártók a hajóépítéstől az autóiparon át egészen a nagyméretű szerelvények összeállításáig számos iparágban igyekeznek
időt megtakarítani, csökkenteni a költségeket, javítani a biztonságot és növelni a gyártási folyamat áteresztőképességét.
Bár a
FARO Focus Premium térszkenner, amely széles körben építészeti, mérnöki és építőipari alkalmazásairól ismert, egyre többen ismerik fel, hogy segítségével a nagyméretű objektumok 3D szkennelését is több, mint kielégítő pontossággal lehet megvalósítani.
Mi az a térszkenner?
A földi 3D lézerszkennerek vagy más néven térszkennerek komplex objektumok, külső- és belső terek nagypontosságú, gyors digitalizálását lehetővé tevő mérőműszerek. A 3D szkenner a fejbe integrált infravörös lézer fényforrás segítségével másodpercek alatt pásztázza le a műszer környezetét. A mérés eredménye a lézerszkenner környezetének digitális másolata, a pontfelhő.
FARO Focus Premium 3D lézerszkenner az ipari méréstechnika területén
A terméktervezés támogatása: Előfordul, hogy egy régóta gyártásban lévő termékről nincsenek CAD-adatok. Ebben az esetben a Focus Premium lézer szkennerrel rendkívül gyorsan, kiváló részletességgel és pontossággal digitalizálható egy nagyméretű alkatrész vagy akár egy teljes szerelvény is, és
az így létrejött pontfelhő a 3D modellezés közvetlen bemenete lehet (Reverse Engineering).
Hatékonyabb gyártás és összeszerelés: A 3D lézer szkennelés lehetővé teszi, hogy a felhasználó egy összetett szerelvényről felvett pontfelhő segítségével megvizsgálja, hogy minden alkatrész a megfelelő pozícióban és orientációban van-e, valamint azonnal észrevegye, ha valami hiányzik az összeállításról. A Focus Premium lehetővé teszi a váltást a tisztán emberi alapú, vizuális ellenőrzésről
az adatalapú, nyomon követhető elemzésre.
3D szkennerrel támogatott minőség-ellenőrzés: Végezze el a nagyméretű, összetett alkatrészek (pl karosszériaelemek, gépvázak, hegesztett szerkezetek, transzformátor házak) pontos méretellenőrzését a FARO más 3D mérőeszközeinél (
FARO ScanArm szkennerfejes mérőkarok,
FARO Vantage Max lézer trackerek) megszokott CAD-összehasonlítással.
Mindhárom alkalmazás kulcsa:
a sebesség és pontosság közötti érzékeny kompromisszum. A FARO Focus 3D szkennerek több tíz méteres hatósugarukkal, éppen azon a határon működnek, ahol a legtöbb hordozható koordináta mérőgép (Portable CMM) eléri a mérési tartománya határát. Természetesen a FARO mérőkarok és lézer trackerek pontosság tekintetében meghaladhatják a Focus Premiumot, de a hordozható mérőgépeket egy nagyobb méretű alkatrész mérése során biztosan többször át kell helyezni.
Vegyük például a FARO Vantage Max lézer trackereket. A lézer trackerek az akár 80 méteres hatósugárnak köszönhetően ideálisak a nagyméretű alkatrészek befoglaló méreteinek, csatlakozó felületeinek, kiemelt geometriáinak ellenőrzésére, de a jellemzően egy-pont-mérések (Single Point Measurement) miatt kevésbé alkalmasak a nagy felbontást, sok millió diszkrét mérési pontot igénylő feladatokra. Egy FARO Vantage Max lézer trackerrel sok ezer pont rögzítése akár öt órát vehet igénybe, miközben a FARO Focus Premium lézerszkennerrel kézi üzemmódban ugyanez a feladat mindössze 20 perc alatt elvégezhető, ami
több mint 90%-os időmegtakarítást jelent.
A FARO Focus Premium lézer szkenner eredményesen használható nehéz katonai szállító járművek végső ellenőrzésére. A végső ellenőrzés célja annak megállapítása, hogy minden alkatrész be van-e szerelve, illetve minden alkatrész a megfelelő pozícióban van-e. A végső ellenőrzési folyamatot kézi üzemmódban (4 Focus Premium szkenner, 8 szkennelési pozíció) egy teljes napról (nyolc óráról) 20 percre csökkenthető. Ebben az esetben is legalább 90%-os időmegtakarításról beszélünk.
Fontos kiemelni továbbá, hogy a fenti adatok az ún. kézi üzemmódra vonatkoznak. Természetesen automatizált üzemmódban a folyamat még gyorsabb lehet. Ebben a forgatókönyvben a felhasználónak csak annyit kell tennie, hogy a kérdéses nagyméretű alkatrész körül rögzít egy szkennercsoportot és egyetlen gombnyomással automatikusan és párhuzamosan végzi a szkenneléseket.
A következő részben az automatizált munkafolyamatot járjuk körül.
Új hozzászólás:
Korábbi hozzászólások:
Ehhez a cikkhez/bejegyzéshez még nem érkezett hozzászólás!
|